Den stora helgen: korsning av stambanan

Det ska mycket till för att stoppa oss nu, säger Jonas Tufvesson, platschef.

Han var nöjd och glad inför avstämningsmöte kl nio på lördagsmorgonen efter en hel natts arbete. Två timmar före tidsplanen och allt ser ut att gå bra.

Ett hål i tågvallen, tågen är stoppade och
arbetet är i full gång nere i gropen.

Natt mot lördag den 22 oktober fick Sydvatten och Peab tillgång till stambanan för att gräva ner bantrumman bestående av bottenplatta och valv nära Stehag. Natten mot måndag den 24 oktober var det planerat att de första tåget skulle rulla över den nylagda bantrumman. Innan dess skulle tågvallen grävas ur, botten förberedas för trumma och rör, valven och bottenplattan monteras, fylla upp vallen igen, rälsen fogas samman, riktas och besiktigas. Mycket ska hinnas på kort tid!

Noggrann inmätning.

Noggrann inmätning, förberedelse inför
montering av valv och bottenplatta.

 

Många grävmaskiner på plats.

 

Valvet som ska läggas under tågrälsen.

Valvet som ska läggas under tågrälsen.

Ett 20-tal personer jobbade under helgen. Tre pass var planerade. Gott om personal, gott om arbetsmaskiner och gott om fika i arbetsboden.

Det ska vara välfyllt, varmt och bra stämning i fikaboden. Här med Christer Johansson och Lars Balkfors.

Det ska vara välfyllt med fika, varmt och
bra stämning i fikaboden. Här med
Christer Johansson och Lars Balkfors.

Den stora snackisen för helgen var den nya grävmaskinen som mer eller mindre invigdes under helgen. Runt 50 ton tung vägde den nya skönheten och var motivlackad med bland annat en hund på ena sidan.

Den nyinvigda skönheten visar sin fulla kraft.

Den nyinvigda skönheten fick visa sin
fulla kraft under helgen.

En svårighet är ledningarna som går längs spåret, synliga på bilderna som gula ledningar. Dessa kunde inte kapas men hindrena bemästras fint av kunniga och erfarna grävmaskinförare. Efter att valven och plattorna var monterade och lagda på plats börjar det långa fyllnadsarbetet som pågick till efter midnatt.

Röret är på plats och fyllnadsarbetet påbörjat.

Röret är på plats och fyllnadsarbetet påbörjat.

 

Röret täcks upp. Fylla på-packa-fylla
på-packa-fylla på-packa!

 

Rören ligger nu begravda och packningen fortsätter…

Hur gick det då? Inget stoppade Jonas, arbetet färdigställdes enligt plan och tågen rullade igen på måndagsmorgon. En lyckad helg!

/Caroline Ingvar-Nilsson, biträdande projektledare Sydvatten