Smygstart på etapp 2

Första spadtaget är taget på den sista, kvarstående etappen!

Eller snarare, första grävmaskinsskopan är tagen; inte riktigt lika mycket pompa och ståt på sista, kvarvarande etappen som när vi påbörjade första etappen (läs här!). Skogen är nertagen och de flesta stockarna är borttransporterade från arbetsområdet. Arkeologin är till stor del färdig även på denna etappen (men inte helt och hållet). Otåliga som vi är börjas det så sakteliga med förberedande arbeten på etapp 2. Äntligen!

Någon rörläggning blir det inte än på ett tag på denna etapp utan vi kommer försöka lägga rören så långt som väder och arkeologer tillåter på etapp 3. Har vi tur (och skicklighet) rors hela etapp 3 ihop innan hela rör-patrullen förflyttas till etapp 2.

På etapp 2 förbereder vi istället för rörläggning; det är stöden som man börjar med tillsammans med vegetationsavtagning och byggvägar.

21070905 009

Men först ska stubbarna bort. Träden är nere sedan i våras och det mesta är borttransporterat(läs här!) men stubbarna är kvar i marken så de ska upp och iväg! En grävmaskin med stubbrytaraggregat gör jobbet. Stubbarna dras upp ur marken och klipps ner till mindre delar. Sedan lämnar vi dem i högar ute på hygget ett tag för att stubbarna ska bli av med så mycket jord och sten som möjligt med hjälp av moder jord; vind, regn, torka och blåst. Sedan kommer en skotare som ruskar bort kvarvarande jord så långt det är möjligt, samlar ihop stubbarna och lägger dem på upplag vid närmsta körväg. Sedan får stubbarna ligga på upplaget för att torka i ungefär ett år. Därefter krossas stubbarna till flis och transporteras till ett värmeverk  för att brännas och bli värme i stället.

Stöden är, lite grovt sett, uppdelade i två delar: före och efter rörläggningen (läs mer om stöden här!). För att rörläggningen ska flyta på smidigt ska första delen av stöden vara utförda. Så innan hela rör-kalaset kommer blir det lite nedslag här o var på etapp 2. Och där är vi nu!

21070905 008

Totalt sett är längden nedlagda rör en imponerande sträcka av drygt 1 mil numera!

 

// Caroline Ingvar-Nilsson, bitr. projektledare